Hjemmetjenesten i Melhus

Status

Avsluttet

status-3

Forvaltningsrevisjonen ser på hjemmetjenesten i Melhus kommune. All saksbehandling blir gjort ved helse- og velferdskontoret og det er
i all hovedsak etablert gode rutiner for saksbehandling av søknader. Det blir gjort kartlegging av tjenestebehov for alle førstegangssøkere og det blir fattet enkeltvedtak i tråd med formelle krav, men det blir ikke alltid gjennomført noen formell re-klartlegging for å se om bruker endrer behov over tid. Det er kultur for at hjemmetjenesten gjør mindre tilpasninger i tjenestene uten at det blir fattet nye formelle vedtak. Journalgjennomgang viser at det ikke alltid er samsvar mellom tjenester i vedtak og hvilke tjenester som reelt sett blir gitt bruker.

Kommunen sikrer til dels tilstrekkelig kvalitet på tjenestene. Bruker- og pårørendemedvirkning er ikke tydelig i kvalitetsarbeidet, men hjemmetjenesten ser ut til å være sterke på direktekommunikasjon med brukere. Brukere av tjenesten får aktiv veiledning på ernæring, kosthold og livsstil, men journalgjennomgang viser at arbeidet ikke alltid er planmessig. Kommunen mangler til en viss grad formell kompetanse på ernæringsområdet. Det er flere avvik når det gjelder medikamenthåndtering og kommunen mangler skriftlige rutiner på området. Det er utarbeidet en fullstendig kompetanseoversikt for alle ansatte og det blir i stor grad gitt tilbud om kompetansehevende kurs og etter- og videreutdanning. I noen tilfeller gir kommunen økonomisk støtte til dette.

Last ned rapporter

Hjemmetjenesten i Melhus

Last ned
Etikett:
Type:

Kontaktpersoner

Tor Arne Stubbe

Fagleder
Trondheim

Trine Holter

Forvaltningsrevisor
Trondheim